تجلی اسماء الحسنی در قالی های محرابی عصر صفوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
Iranian carpets as a manifestation of Persian art, due to the capabilities of Islamic art, have been a context for epiphany of this art doctrine. Mehrabi carpets of the Golden Age of Persian carpet-waving arts, Safavid era, can br regarded as the flagship model in the manifestations of this art. These carpets often were woven with religious functions and to fulfill religious obligations. Koranic pictographs and Asma’al Hosna along with plant and geometric motifs have covered the context of this carpets. In this study, the expression of epiphany concept and position of Asma’al Hosna in Islamic art are discussed due to analysis of six samples of the Safavid Mehrabi carpets for emphasizing the epiphany of God in this hand-woven carpets. Our findings suggest that: (i) The various manifestations of the divines epiphany are hidden on Mehrabi carpets; and (ii) The calligraphies used in the Safavid carpets contain mystical and Koranic concepts for better approach of worshipers towards God. This research is accomplished with using library resources and qualitative research methods, i.e. analysis –descriptive ones.
منابع مشابه
تجلی نقش خورشید خانم در قالی ایران
قالی ایرانی همواره تجلیگاه نقوش متعددی است. هر یک از این نقوش، بهگونهای از ابراز احساسات هنرمند طراح و یا بافنده بهره جسته و از زندگی اجتماعی، اعمال آیینی و تمایلات فرهنگی آنان تأثیر گرفته و ازاینرو حامل مفاهیم کثیری همانند بهشت عدن، جاودانگی، خیر و شر است. در میان نقوش متنوع، نگاره خورشید خانم که قدمتی دیرینه دارد، از نگارههای رایج در قالی است که در فرمهای شکسته، گردان و در نقاط گوناگون ...
متن کاملجایگاه نمادین رنگ در قالیهای محرابی صفوی
قالی از مصادیق هنر اسلامی است که از جلوههای زیبایی و آیینی برخوردار میباشد. این هنر ملی در دوران حکومت خاندان صفوی مورد توجه قرار گرفت. از این عصر قالیهایی با طرحها و نقشهای متفاوت بجای مانده که هر یک از مفاهیم ویژهای با هدف ترویج تشیع برخوردار است. از این جمله قالیها و قالیچههای محرابی میباشد که به سبب کاربرد مذهبی در این دوران مورد توجه قرار گرفته و در کارگاههای درباری در انواع و اب...
متن کاملنشانهشناسی قالی محرابی: بازتاب معماری مسجد در نقش فرش
Various Persian traditional arts can be understood as different aspects of a unique concept. All of them represent substantial meanings which root in both Islamic and Iranian beliefs. The symbolic language of these arts and the ability of being expressed in various arts let artists to choose proper methods for their work. Rug and architecture are the most important Persian arts and two aspects ...
متن کاملسنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعۀ موردی: قالی صفوی)
سنجش نحوۀ کاربرد رنگ در قالی میتواند دریچهای در نگرش طراحان و نحوۀ اندیشیدن آنها به رنگ در قالی بگشاید. در تحلیل قالی، گذشته از جنبۀ کاربردی رنگ و نحوۀ کاربرد آن در بعد زیباییشناختی قالی مورد توجه قرار میگیرد. هدف از این پژوهش این است که با درنظر داشتن تأثیر رنگهای نوری بر ادراک مخاطب از رنگ در قالی روشی برای سنجش تناسبات رنگی ارائه شود. روش پژوهش تجربی(آزمایشی) است و پژوهش با درنظر داش...
متن کاملتجلی نمادها در قالی ارمنیباف ایران
ارمنیباف در فرششناسی ایران قالی ایرانی است که از زمان سکونت ارمنیان در ایرانِ عهد صفوی بهدست ایرانیان ارمنی، در مناطقی از ایران، با حفظ ویژگیهای اصیل قالی ایرانی، و متأثر از فرهنگ قالیبافی ارمنستانِ قدیم، بافته میشد. از مشترکات قالی ایرانی و ارمنی میتوان به نقوشی خاص اشاره کرد که گاه، «نگارههای معنادار» یا «نماد» نامیده شدهاند. قالی ارمنیباف نمادهایی دارد: از نماد «آب و اژدها» گرفته تا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 25
صفحات 63- 84
تاریخ انتشار 2014-09
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023